РОЗПОВІДАЮТЬ ДОКУМЕНТИ.
Дукарські технології чи людський фактор? Що перемагає?
З історії культури поліграфічного виробництва
На світанку друкарства взаємини видавців
з поліграфістами укладалися по-різному. Деякі підприємці-видавці були одночасно
і власниками друкарень, в яких випускали книжки «своїм
накладом»
або на замовлення інших осіб. Великі колективні видавці мали свої друкарні і
запрошували до них майстрів. Відомі випадки, коли частина обладнання належала
замовникові-видавцеві, а інша друкареві-виконавцеві замовлень. Грошові
розрахунки між замовниками і друкарнями нерідко доповнювалися угодами про
розподіл між ними тиражу книги.
Якщо навіть майстер добре знав усі виробничі
процеси, він не зміг би в такі терміни справлятися самостійно, без
спеціалізованих працівників. Збільшення обсягу виробництва зумовило появу
постійних кадрів спеціалізований підмайстрів і поступове перетворення
напівмануфактурних підприємств у справжні мануфактури. Серед працівників
друкарень були складальники, пилкарі («батирщики»),
прасарі; до роботи залучалися ливарники шрифту, рисівники, гравери, розбірники, рудники, оліфлені
майстри,
писарі
та некваліфіковані допоміжні робітники. Кожен верстат обслуговували
складальник, прасар, пилкар і підмайстер для підготовки паперу. Найближче до
верстата стояв
пилкар, наносячи двома «пилками»
фарбу на щойно складену форму, поруч, напевне, коректор, в глибині – майстри-складальники.
Коректура
велася під час друкування.
Зі
збільшенням виробничих потужностей зростало число верстатів. До роботи
залучались учні з числа вільних людей. Протягом одного дня набиралася і
видруковувалася лицева сторона одного аркуша і половина примірників зворотної,
протягом другого дня додруковувалася решта зворотної, а тим часом коректори
вичитували аркуш, який мав друкуватися наступного дня. Таким чином, з кожного
верстата виходило за два дні по аркушеві.
Після
надрукування всіх аркушів тієї чи іншої книжки був потрібен певний час на їх
просушування, і тоді майстри платні не отримували, а лише харчі. Час на
комплектування і фальцювання книжок не встановлювався, але майстри самі
прагнули, щоб це відбувалося якомога швидше, аби їхній заробіток не зменшувався
через простій.
У першій половині
XIX ст. в Росії
був покладений початок заміні друкарських верстатів друкарськими машинами.
Перша друкарська машина була куплена в Лондоні. Наприкінці
20-х років XIX ст. виробництвом друкарських машин в Росії займалася
Олександрівська мануфактура.
Друга половина XIX ст. для поліграфічної
промисловості була періодом технічного перевороту, у друкарнях широко запроваджуються
машини. Технічний переворот приводить до переходу до великого фабричного
виробництва. Характерною особливістю процесу машинізації поліграфічної
промисловості в другій половині XIX ст. було те, то він базувався на іноземній
техніці. Німець Ф. Кеніг у 1811–1814
побудував першу швидкісну друкарську машину, а американці Р. Хое (1856) і У.
Буллок (1863) винайшли ротаційний верстат. Пізніше з’являється лінотип – машина яка
відливає цілі набірні матриці (винахідник –
німець О. Моргенталер), а на початку 20-го ст. – офсетний друк, ксерографія і т. д. Організовані
в Росії заводи для випуску поліграфічних машин не витримували конкуренції
іноземних фірм і припинили свою роботу. Але в цілому рівень друкарства був
надзвичайно низький. В більшості друкарень працювали одна-дві
машини, переважала ручна праця, низька була культура виробництва і
поліграфічного виконання, погані умови праці. Талановиті винахідники не раз
виготовляли пристрої, що дозволяли полегшити працю друкарів, підвищити її
продуктивність. Однак в умовах царської Росії ці винаходи не знайшли застосування.
У ХХ ст. в друкарнях формувались цехи основного
виробництва (складальні, фотоцинкографські, стереотипні, виготовляння офсетних
форм і форм глибокого друку, друкарські та брошурувально-палітурні) і
допоміжного (наприклад, ремонтно-механічні).
Розповідають документи
В 1948 году областная
типография намного повысила качество оформления полиграфического исполнения
газеты. Особенно хорошо стали изготавливаться клише и клишерованные заголовки.
Но наряду с этим бывают случаи плохого тиснения из-за некачественного отлива
матриц в стереотипном цеху, особенно заглавных шрифтов а также загрязнения
клише в связи с их плохой впайкой и (порой) не аккуратного их промыва
печатником.
С переходом на работу по
новому графику (к 5 часам) большинство номеров газеты до сих пор выходит с
опозданием от 1 до 3 и (редко) до 4 часов. Причиною опозданий является то, что
редакция несвоевременно сдает материал в набор, а также никакая квалификация
наборщиков, линотипистов, которые некачественно набирают материал, при правке
допускают много новых ошибок, что тормозит верстку и отлив матриц […].
Держархів Сумської обл.,
ф. Р-3460, оп. 1, спр. 2, арк. 80-87. Оригінал. Друкований примірник.
Комментариев нет:
Отправить комментарий