Поиск по этому блогу

РОЗПОВІДАЮТЬ ДОКУМЕНТИ.
Про руйнування архітектурних пам'яток міста Суми у газеті Нова Україна (Полтава) №101 від 13.06.1943, сторінка 3.

„ЦУКРОВЕ МІСТО"
(Лист із Сум)
«Цукрове містечко» — так назвав на початку 90-х років минулого сторіччя свою книгу про Суми забутий українськський етнограф, актор і письменник П. А. Чугуєвець. «Цукровим містом» Суми були перед революцією не тільки тому, що сюди тяжіла вся цукрова промисловість Слобідської України, що тут була резиденція кількох мільйонерів-цукровиків І. Харитоненка й інш., а ще й тому, що в поетичній уяві П. А. Чугуєвця все місто поставало ніби зробленим із цукру.Таке воно й було до большевиків, чистеньке, охайне. 
Вкриті зеленими насадженнями, з мальовничими околицями, Суми, як і колишній Сумський повіт, були колись цікавим культурним центром. На початку XIX сторіччя біля Сум у маєтку Паліцина (Попівка) знаходилась так звана «Попівська Академія», приватне культурно-наукове товариство того часу. З Сумського повіту колись почувся Перший прилюдний заклик звільнити кріпаків. Біля Сум мешкали передові люди цієї епохи Л. Хрущов, П. Лялін та інш., до яких у червні 1859 року спеціально завітав Т. Г. Шевченко. Був і такий період у житті Сум і Сумського повіту, коли майже щороку влітку тут гостював в с. Низах у і свого приятеля І. Д. Кондратьева П. І. Чайковськйй. Це ж тут, біля Псла, він збирав і опрацьовував народні мотиви для своїх опер на українські теми. За большевиків сумської старовини ніхто не вивчав, а культурно-історичні пам’ятники не тільки но охоронялися, а, навпаки, знищувались. Поставивши на чужому п’єдесталі пам’ятник Ленінові, совєти спорудили пам’ятник і Шевченкові, але, зрозуміло, що його було зроблено за стандартом, і це тільки ображає найкращі почуття українців.
Однією з найцікавіших прикрас міста була церква Пречистої (Покровська), на теперішньому Українському майдані. Цо був величний храм побудований в XVIII столітті в стилі українського барокко, або, як влучно назвав цей стиль покійний знавець українського мистецтва К. В. Шероцький, в Мазепиному стилі, бо майже всі церкви, побудовані гетьманом Мазепою (а їх на Україні було чимало), були побудовані на цей зразок. Професор Баталій в своїй «Історії Слобідської України» надрукував гравюру, яка зображує цю церкву як один з найкращих зразків, слобідсько-української архітектури. Але жидо-большевикам церква заважала, бо, бачите, вона обмежувала місце для мітингів і парадів під час сталінських свят. Друга церква, що дуже потерпіла від войовничих безвірників, — це кам’яний храм Воскресіння. Він є і тепер, але в  якому вигляді після того, як там перебував комсомольський гуртожиток  і були зруйновані бані! Цей храм збудував син засновника міста Сум Герасима Кондратьєва — другий полковник Сумського Слобідського полку Андрій Кондратьєв, який загинув під час Булавінського заколоту на Дону. Освячення його припадає на 1702 рік. Храм збудовано в два яруси з передбаченням татарських нападів. У верхній частині його можна було витримувати довгочасну облогу, мури храму товсті, з землі до вікон - далеко, туди не можна дістатися без великих драбин і без зустрічі зі збройним опором. Воскрееенська церква була важливою частиною Сумської фортеці. Але большевики не шкодували не тільки історичних архітектурних споруд, а й взагалі не цікавилися археологією міста. З будинку Сумського лісоуправління, що біля Воскресенської церкви, йде попід Пслом протягом восьми кілометрів потайний козацький хідник у село Токарі, в садибу Смагіна. За весь час панування больщевицьких «охоронників культури» він не викликав у них ніякого інтересу. Хід до нього було за муровано, а коли 1941 року під час закладання одного фундаменту стався глибокий обвал на дорозі цього тайника, його просто засипали. Не знали жалю від большевиків мистецькі твори. З Спасо-Преображенського собору вони вилучили 62 картини, писані Маковським, Лебедєвим і Шороховим. Спочатку вони урочисто передали ці картини, як твори пензля славетних художників до Сумського музею, а і потім вилучили їх і передали до «Металолому», бо, бачите, ці картини були написані на мідних дошках, а совєтській промисловості були потрібні кольорові метали. Блюзнірства й вандалізму від большевиків зазнав; і Петропавлівський цвинтар, що був колись чудовим некрополем. На цьому, тепер попсованому, цвинтарі було чимало прекрасних скульптур. З двох відомих надгробків на могилах Харитоненка, творах різьби французького скульптора Круазі, що коштували десятки тисяч карбованців золотом, звичайно, було знято зимові покрівці, без яких варрарський мармур не виносить нашого клімату, і «Цукрове місто» Суми, одно з найкращих після Харкова місто Слобідської України, потребує тепер великої праці в охороні й реставрації пам’ятників старовини й мистецтва. 0. Зайцов. 



Комментариев нет:

Отправить комментарий